ELSA & JOHANNA
Rosarium — C'est le soleil qui finira par nous perdre
[Rosarium – It is the sun that will eventually lose us]
MAINS D'ŒUVRES • SAINT-OUEN, FRANCE
2019
Exhibition Text
FRENCH VERSION
BELOW ↓
The sun caresses the ground. It cuts the panels of invisible windows with its rays. The smoky light that appears is not that of evening nor of dawn, its unrecognizable shade seems as if it comes from a different continent. At the hour of Vega Rio de Palmas, Calgary, New York or Paris, the sky seems to be lost in the time zones. Coming. Going. Transferring. We are transported to this extremely intimate, industrially domestic, alternative space. Furnished living room or tidy waiting room. At home, elsewhere.
Strange strangers live between these walls. Each of them has been summoned into this room suspended outside time, outside borders. Hotheads from the south meet teenagers from the north. Surrounded by the portraits, plunge into their eyes to try to understand what brings them together here. Let the minutes flow, absorb the atmosphere. See the lines that unite as the images scroll and form two faces: those of Elsa Parra and Johanna Benaïnous.
They borrow customs that are not their own, they meddle in exotic routines. They give substance to lives that thrive on unknown shores. Their hair takes on a thousand colors. Slipping into the skin of others, they recreate expressions, gestures and stories that would belong to them only for a few minutes, or even hours– the time of the pose. Few things are left “at random”. Everything that seems obvious lies to us. Only the landscape imposes its contours and becomes the backdrop for scenes of an unreal reality, from the Canada firs to the burning ground of Fuerteventura.
Look for the friend, the confidant, the mentor, the distant cousin. Look for any seemingly familiar thing in the foreigner. In the shade of skin that has been exposed for too long, in a worn-out garment, in a deformed mouth. It is only then that an elusive sensation enters our thoughts: “I know her” or “I feel like I've seen her before.” Elsa and Johanna are contemporary impressionists. They invite sensation into representation and create this zone of ambiguity where doubt interferes. Men or women? Who are they? Where do they come from? What are they thinking about? What do they do?
Taking a picture makes an event. Taking two makes a story. Multiplying them makes a scenario in movement (Tres estrellas, ACOT, Les yeux bandés), or an ellipses (Recuerdos, Beyond the shadows, A couple of them, The butcher, Le silence du sucrier). Together, the ensemble forms a great film Rosarium - C’est le soleil qui finira par nous perdre (Rosarium - It's the sun that will eventually lose us) in which you are witness. Realistic fiction or fictional realism. The stories disperse, oppose, and greet each other. With Elsa and Johanna, we experience an intimate relationship sowed with doubts, passion and expectations in an endless journey on opposite hemispheres.
Translated from the French by Katia Porro
Le soleil caresse le sol. Il découpe par ses rayons des carreaux de fenêtres invisibles. La lumière fumée qui apparaît n'appartient ni au soir ni à l’aurore, sa teinte inconnue est comme venue d’un autre continent. À l’heure de Vega Rio de Palmas, Calgary, New York ou Paris, le ciel semble s’être égaré dans les fuseaux. En provenance. Au départ. En transfert. Nous sommes transportés dans ce tiers-lieu immensément intime, industriellement domestique. Salon meublé ou salle d’attente soignée. Chez soi, ailleurs.
Entre ces murs habitent d’étranges étrangers. Tous ont été convoqués dans cette pièce suspendue hors du temps, hors des frontières. Les têtes brûlées du sud rencontrent les adolescents du nord. Encerclés par les portraits, plongez dans leurs yeux pour tenter de comprendre ce qui les réunit ici. Laissez couler les minutes, absorbez l’atmosphère. Voyez les traits qui s’unissent au fur et à mesure que les images défilent pour ne former que deux visages. Ceux d’Elsa Parra et Johanna Benaïnous.
Elles empruntent des coutumes qui ne sont pas les leurs, elles s’immiscent dans d'exotiques routines. Elles donnent corps à des vies qui prospèrent sur des rives inconnues. Leurs cheveux prennent ici mille couleurs. Glissées dans la peau des autres, elles répliquent des expressions, des gestes et des histoires qui leur appartiendront seulement quelques minutes, voire quelques heures, le temps de la pose. “Au hasard” peu de choses sont laissées. Tout ce qui nous semble évident nous ment. Seul le paysage impose ses contours et devient le décor de scènes d’une irréelle réalité, depuis les sapins du Canada aux sols brûlants de Fuerteventura.
Cherchez l’amie, le confident, le parrain, le cousin lointain. Cherchez dans l’étranger tout ce qui vous paraît familier. Dans la teinte d’une peau trop longtemps exposée, dans un vêtement usé, dans une bouche déformée. C’est alors qu’une sensation furtive s’introduit dans nos pensées : “Je la connais” ou “J’ai l’impression de l’avoir déjà vue”. Elsa et Johanna sont des impressionnistes contemporaines. Elles invitent la sensation dans la représentation et créent cette zone d’ambiguïté où s'immisce le doute. Hommes ou femmes ? Mais qui sont-ils ? D’où viennent-elles ? À quoi pensent-ils ? Que font-elles ?
Prenez une image c’est un événement. Deux images c’est une histoire. Multipliez-les et faites en un scénario en mouvement (“Tres estrellas”, “ACOT”, “Les yeux bandés” ) ou en ellipses (“Recuerdos”, “Beyond the shadows”, “A couple of them”, “The butcher”, “Le silence du sucrier” ). Le tout forme un grand film « Rosarium - C’est le soleil qui finira par nous perdre » dans lequel vous êtes le témoin. Fiction réaliste ou réalité fictionnelle. Les récits se dispersent, se contrarient, se saluent. Nous traversons une relation intime avec Elsa & Johanna, semée de doutes, de passions et d’attentes dans un voyage sans fin sur des hémisphères contraires.
ELSA & JOHANNA
Rosarium — C'est le soleil qui finira par nous perdre
[Rosarium – It is the sun that will eventually lose us]
MAINS D'ŒUVRES • SAINT-OUEN, FRANCE
2019
Exhibition Text
FRENCH VERSION
BELOW ↓
The sun caresses the ground. It cuts the panels of invisible windows with its rays. The smoky light that appears is not that of evening nor of dawn, its unrecognizable shade seems as if it comes from a different continent. At the hour of Vega Rio de Palmas, Calgary, New York or Paris, the sky seems to be lost in the time zones. Coming. Going. Transferring. We are transported to this extremely intimate, industrially domestic, alternative space. Furnished living room or tidy waiting room. At home, elsewhere.
Strange strangers live between these walls. Each of them has been summoned into this room suspended outside time, outside borders. Hotheads from the south meet teenagers from the north. Surrounded by the portraits, plunge into their eyes to try to understand what brings them together here. Let the minutes flow, absorb the atmosphere. See the lines that unite as the images scroll and form two faces: those of Elsa Parra and Johanna Benaïnous.
They borrow customs that are not their own, they meddle in exotic routines. They give substance to lives that thrive on unknown shores. Their hair takes on a thousand colors. Slipping into the skin of others, they recreate expressions, gestures and stories that would belong to them only for a few minutes, or even hours– the time of the pose. Few things are left “at random”. Everything that seems obvious lies to us. Only the landscape imposes its contours and becomes the backdrop for scenes of an unreal reality, from the Canada firs to the burning ground of Fuerteventura.
Look for the friend, the confidant, the mentor, the distant cousin. Look for any seemingly familiar thing in the foreigner. In the shade of skin that has been exposed for too long, in a worn-out garment, in a deformed mouth. It is only then that an elusive sensation enters our thoughts: “I know her” or “I feel like I've seen her before.” Elsa and Johanna are contemporary impressionists. They invite sensation into representation and create this zone of ambiguity where doubt interferes. Men or women? Who are they? Where do they come from? What are they thinking about? What do they do?
Taking a picture makes an event. Taking two makes a story. Multiplying them makes a scenario in movement (Tres estrellas, ACOT, Les yeux bandés), or an ellipses (Recuerdos, Beyond the shadows, A couple of them, The butcher, Le silence du sucrier). Together, the ensemble forms a great film Rosarium - C’est le soleil qui finira par nous perdre (Rosarium - It's the sun that will eventually lose us) in which you are witness. Realistic fiction or fictional realism. The stories disperse, oppose, and greet each other. With Elsa and Johanna, we experience an intimate relationship sowed with doubts, passion and expectations in an endless journey on opposite hemispheres.
Anne Bourrassé
Translated from the French by Katia Porro
Le soleil caresse le sol. Il découpe par ses rayons des carreaux de fenêtres invisibles. La lumière fumée qui apparaît n'appartient ni au soir ni à l’aurore, sa teinte inconnue est comme venue d’un autre continent. À l’heure de Vega Rio de Palmas, Calgary, New York ou Paris, le ciel semble s’être égaré dans les fuseaux. En provenance. Au départ. En transfert. Nous sommes transportés dans ce tiers-lieu immensément intime, industriellement domestique. Salon meublé ou salle d’attente soignée. Chez soi, ailleurs.
Entre ces murs habitent d’étranges étrangers. Tous ont été convoqués dans cette pièce suspendue hors du temps, hors des frontières. Les têtes brûlées du sud rencontrent les adolescents du nord. Encerclés par les portraits, plongez dans leurs yeux pour tenter de comprendre ce qui les réunit ici. Laissez couler les minutes, absorbez l’atmosphère. Voyez les traits qui s’unissent au fur et à mesure que les images défilent pour ne former que deux visages. Ceux d’Elsa Parra et Johanna Benaïnous.
Elles empruntent des coutumes qui ne sont pas les leurs, elles s’immiscent dans d'exotiques routines. Elles donnent corps à des vies qui prospèrent sur des rives inconnues. Leurs cheveux prennent ici mille couleurs. Glissées dans la peau des autres, elles répliquent des expressions, des gestes et des histoires qui leur appartiendront seulement quelques minutes, voire quelques heures, le temps de la pose. “Au hasard” peu de choses sont laissées. Tout ce qui nous semble évident nous ment. Seul le paysage impose ses contours et devient le décor de scènes d’une irréelle réalité, depuis les sapins du Canada aux sols brûlants de Fuerteventura.
Cherchez l’amie, le confident, le parrain, le cousin lointain. Cherchez dans l’étranger tout ce qui vous paraît familier. Dans la teinte d’une peau trop longtemps exposée, dans un vêtement usé, dans une bouche déformée. C’est alors qu’une sensation furtive s’introduit dans nos pensées : “Je la connais” ou “J’ai l’impression de l’avoir déjà vue”. Elsa et Johanna sont des impressionnistes contemporaines. Elles invitent la sensation dans la représentation et créent cette zone d’ambiguïté où s'immisce le doute. Hommes ou femmes ? Mais qui sont-ils ? D’où viennent-elles ? À quoi pensent-ils ? Que font-elles ?
Prenez une image c’est un événement. Deux images c’est une histoire. Multipliez-les et faites en un scénario en mouvement (“Tres estrellas”, “ACOT”, “Les yeux bandés” ) ou en ellipses (“Recuerdos”, “Beyond the shadows”, “A couple of them”, “The butcher”, “Le silence du sucrier” ). Le tout forme un grand film « Rosarium - C’est le soleil qui finira par nous perdre » dans lequel vous êtes le témoin. Fiction réaliste ou réalité fictionnelle. Les récits se dispersent, se contrarient, se saluent. Nous traversons une relation intime avec Elsa & Johanna, semée de doutes, de passions et d’attentes dans un voyage sans fin sur des hémisphères contraires.